تجزيه و تحليل آمارها نشان مي دهد كه بيشترين تقاضاي خودروهاي خانگي در پايان نيمه اول امسال نسبت به ابتداي سال ، اغلب بين 13 تا 22 درصد افزايش قيمت داشته است. در همين حال ، دو خودرويي كه توليد خود را متوقف كرده اند (پرايد و پژو 405 GLX) در اين مدت مشمول افزايش …
ميزان تورم پرتقاضاهاي خودروسازان در نيمه نخست امسال https://titr-news.ir/2021/10/ميزان-تورم-پرتقاضاهاي-خودروسازان-در-ن/ Sun, 03 Oct 2021 10:32:10 0000 اقتصادي https://titr-news.ir/2021/10/ميزان-تورم-پرتقاضاهاي-خودروسازان-در-ن/ تجزيه و تحليل آمارها نشان مي دهد كه بيشترين تقاضاي خودروهاي خانگي در پايان نيمه اول امسال نسبت به ابتداي سال ، اغلب بين 13 تا 22 درصد افزايش قيمت داشته است. در همين حال ، دو خودرويي كه توليد خود را متوقف كرده اند (پرايد و پژو 405 GLX) در اين مدت مشمول افزايش …
تجزيه و تحليل آمارها نشان مي دهد كه بيشترين تقاضاي خودروهاي خانگي در پايان نيمه اول امسال نسبت به ابتداي سال ، اغلب بين 13 تا 22 درصد افزايش قيمت داشته است. در همين حال ، دو خودرويي كه توليد خود را متوقف كرده اند (پرايد و پژو 405 GLX) در اين مدت مشمول افزايش 20 درصدي قيمت مي شوند.
به گزارش تيتر نيوز ، اين مقايسه قيمت بيشترين تقاضاي خودرو در بازار داخلي است كه بزرگترين اتوبوس است. آخرين روز شهريور امسال در مقايسه با اولين روز سال نرخ تورم را مي توان در شش ماه اول سال 1400 به دست آورد.
اين مطالعه نشان مي دهد كه خروجي گروه صنعتي ايران خودرو 13 تا 22 درصد متاثر از تورم است. پژو 405 GLX ، كه سال گذشته متوقف شد ، هنوز در بازار مصرف است و قبلاً در شش ماهه اول امسال افزايش قيمت داشته است. با توجه به اينكه پژو 405 GLX در آخرين روز سپتامبر بين 223 ميليون تومان ارزش داشت در حالي كه در روز اول سال 179 ميليون تومان افزايش قيمت داشت. عمر 19.7 درصد.
محصولات رانا در مدلهاي LX و Plus به دليل محصولات گروه صنعتي ايران خودرو در نيمه اول امسال كمترين افزايش قيمت را داشتند و هر يك از آنها از 13 درصد افزايش تورم رنج مي بردند.
پس از رعنا ، پژو 206 تيپ 5 نيز در آن مدت تقريبا 15 درصد افزايش قيمت داشت. در حالي كه در ابتداي سال قيمت اين خودرو 250 ميليون تومان بود ، در پايان نيمه دوم نزديك به 300 ميليون تومان (294 ميليون تومان) بود.
دنا معمولي ، پژو 206 تيپ 2 و پژو پارس نيز طي 6 ماهه اول سال 1400 بيش از 20 درصد افزايش قيمت را تجربه كردند. دنا با 21 درصد افزايش قيمت از 252 ميليون تومان در روز اول آوريل به 319 ميليون افزايش يافت. توماس در آخرين روز سپتامبر.
همچنين پژو 206 تيپ 2 و پژو پارس هر دو در آن مدت 22 درصد افزايش قيمت داشته اند. پژو 206 تيپ 2 از 184 ميليون تومان در ابتداي سال به 238 ميليون تومان در پايان شهريور و پژو پارس از 206 ميليون تومان به 265 ميليون تومان رسيد.
ساير محصولات موجود در خودروسازان بزرگ كشور در شش ماهه نخست امسال از 16 تا 22 درصد قيمت داشتند.
خودرو ساينا كه در روز اول سال 1400 حدود 130 ميليون تومان داشت ، تا پايان نيمه اول سال به 156 ميليون تومان رسيد و با افزايش هزينه زندگي مواجه شد. 16 درصد.
متعاقباً ، پرايد 111 در مدت شش ماه قيمت خود را 17 درصد از 125 ميليون تومان به 151 ميليون تومان افزايش داد. اما پرايد 131 همچنين بيشترين افزايش قيمت محصولات گروه سايپا (22 درصد) را از 106 ميليون تومان به 137 ميليون تومان در شش ماهه نخست امسال تجربه كرد. اين در حالي است كه خط توليد پرايد بيش از يك سال است كه متوقف شده است.
Quick Gear و Tiba 2 هر دو 18 درصد افزايش قيمت را در طول فصل تجربه كردند. دستگاه پرسرعت از 138 ميليون تومان به 169 ميليون تومان و تيبا 2 از 126 ميليون تومان به 155 ميليون تومان رسيد.
به همين دليل مي توان گفت كه بازار خودرو در شش ماهه اول سال 1400 افزايش 18 درصدي قيمت را تجربه كرده است.
شايان ذكر است كه دهه 1400 با تغيير قيمت تومان به 2.5 ميليون تومان نسبت به آخرين قيمت در مارس 2016 آغاز شد و اين روند متعادل تا اواسط آوريل ادامه داشت. اما در طول محدوديت ها و تعطيلي اصناف و تعليق رسمي در مذاكرات ، بازار در دست معامله گران بود و آنها داوطلبانه هر چيزي را كه شما قطع كرديد كاهش دادند و قيمت را افزايش دادند ، كه تا اواسط ماه مه ادامه داشت.
با اين حال ، پس از تصويب شوراي رقابت براي افزايش رسمي قيمت خودروها در نيمه اول سال ، بازار اين افزايش را ناديده گرفت و به دليل اينكه از تعداد خريداران از تعداد فروشندگان خودرو فراتر رفت ، نه تنها به دليل ادعاي نادرست ، بلكه يك شكست برخلاف تصميم شوراي رقابت براي افزايش قيمت خودرو ، اين خودرو از ابتداي ماه ژوئن كاهش يافته و متعادل مانده است ، اما از اواسط ماه ژوئن دوباره افزايش يافته و تا “اول سپتامبر ، اما از اواسط سپتامبر ادامه داشته است. دوباره تغيير مسير داده است كاهش يافته.
سرانجام ، يك ماه پيش براي مدتي افزايش يافت ، اما پس از تصويب طرح آزادسازي واردات خودرو در مجلس شوراي اسلامي ، قيمت بازار خودروها شروع به كاهش كرد و اگرچه چند روز افزايش يافت. بلكه روزهاي پاياني سپتامبر با كاهش به پايان رسيد.
انتهاي پيام