آيين نامه ناقصي كه درست هم اجرا نمي شود!

به خبرنامه جامع تخصصي پزشكي خوش آمديد.

آيين نامه ناقصي كه درست هم اجرا نمي شود!

۱۴ بازديد

نويد گوهري ، آهنگساز و رهبر اركستر ، نقاط ضعف جشنواره موسيقي فجر را اينگونه ارزيابي مي كند: غيرممكن است. “او انتظارات بيشتري از اين حد داشت. گوهري در گفت وگو با تيتر نيوز ، انتقاد خود از جشنواره موسيقي فجر را به شرح زير آغاز كرد: جشن ها و جشنواره ها يكي از مهمترين …

آيين نامه ناقصي كه درست هم اجرا نمي شود! https://titr-news.ir/2021/06/آيين-نامه-ناقصي-كه-درست-هم-اجرا-نمي-شود/ تيتر نيوز Sat, 12 Jun 2021 03:51:24 0000 فرهنگ و هنر https://titr-news.ir/2021/06/آيين-نامه-ناقصي-كه-درست-هم-اجرا-نمي-شود/ نويد گوهري ، آهنگساز و رهبر اركستر ، نقاط ضعف جشنواره موسيقي فجر را اينگونه ارزيابي مي كند: غيرممكن است. “او انتظارات بيشتري از اين حد داشت. گوهري در گفت وگو با تيتر نيوز ، انتقاد خود از جشنواره موسيقي فجر را به شرح زير آغاز كرد: جشن ها و جشنواره ها يكي از مهمترين …

نويد گوهري ، آهنگساز و رهبر اركستر ، نقاط ضعف جشنواره موسيقي فجر را اينگونه ارزيابي مي كند: غيرممكن است. “او انتظارات بيشتري از اين حد داشت.

گوهري در گفت وگو با تيتر نيوز ، انتقاد خود از جشنواره موسيقي فجر را به شرح زير آغاز كرد: جشن ها و جشنواره ها يكي از مهمترين علايق و نگراني هاي من در دوره تصدي من بود. به همين دليل ، من علاوه بر اجراي بايگاني ، از سال 2015 به عنوان مدير جشنواره بين المللي هنرمندان موسيقي معاصر تهران كار مي كردم. اگر نگاهي دقيق به جشنواره ها و جشن ها بيندازيم ، خواهيم ديد كه حضور افرادي مانند شوراي سياستگذاري ، مدير هنري ، مدير عامل و ساير افراد معمولاً موقتي نيست و آنها حداقل پنج سال است كه در اين مسئوليت ها كار مي كنند. .

وي ادامه مي دهد: اما مسئله اين است كه اسناد فوق كه از اهداف ، اقدامات ، فعاليت ها ، سياست ها ، سياست ها و … تشكيل شده اند ، براي يك دوره 15 تا 20 ساله تدوين مي شوند و در زمان هاي مختلف بررسي و تكميل مي شوند. يك جشنواره استاندارد بدون داشتن اين اسناد و نظارت بر اجراي دقيق آنها عملاً غيرفعال خواهد بود.

گوهري گفت: “بنابراين ، تكرار مداوم افراد در مناصب يا مسئوليت ها به خودي خود مسئله اي نيست.” آنچه قابل بررسي و نقد است ، جمع آوري و انجام رويدادها تحت مديريت و سياست افراد مختلف مطابق با قوانين و رويه ها است. اساساً موفقيت جشنواره محصول كار تيم و مشاركت دفاتر و كارگروه هاي مختلف مركزي است كه هر يك بايد از افراد باتجربه و متخصص تشكيل شده و با تيم هاي ديگر تعامل صحيح داشته باشند و معمولاً مديران جشنواره نيز مسئوليت اين كار را بر عهده دارند. براي هماهنگي آنها.

سيستم و ساختار مورد بررسي قرار مي گيرد

اين هنرمند توضيح مي دهد: بنابراين ، اگر قانون روشني در مورد چگونگي برگزاري جشنواره وجود نداشته باشد ، كه به طور واضح همه زيرمجموعه ها ، حوزه هاي قضايي و وظايف هر يك را مشخص كند ، طبيعي نيست كه بيش از اين رويداد مورد انتظار باشد. جشنواره موسيقي فجر بزرگترين و مهمترين رويداد موسيقي كشور از زمان انقلاب بود. اما آيين نامه حفظ آن در سال 1397! 7 ، پس از حدود 32 سال وضع شد! علي رغم اينكه به نظر من ، بعد از اين همه سال ، قوانين جشنواره هنوز بسيار كلي است و در برخي موارد داراي نقص است ، بايد ديد كه چطور همين قوانين اجرا مي شود.

وي در ادامه با بيان اينكه اگر سيستم و ساختار مورد تجديد نظر قرار مي گرفت ، هيچ نوع غذاي خوشمزه اي براي خوردن دقيق آن وجود نداشت: به طور دقيق ، به عنوان مثال جشنواره موسيقي فجر كه اين رويداد را هر ساله برگزار مي كند فرآيند متفاوتي براي انجام دارد. اين رويه ها تا حدي انتخاب شده اند كه نه تنها شركت كنندگان ، بلكه گاهي اوقات خود برگزاركنندگان هم نمي دانند با جشنواره چه كنند. گاهي اوقات ، خبرگان و جوانان به شوراهاي داخلي و انتخابات فجر دعوت مي شوند ، اما چنان درگير مسائل پيچيده مديريتي و سليقه شخصي هستند كه به نيمه راه نرسيده اند ، استعفا داده و نمي مانند. من معتقدم كه آيين نامه اجرايي فجر هنوز يك سند معتبر و كامل نيست و علاوه بر اين ، اين سند به درستي اجرا نشده و نظارتي بر اجراي آن ندارد.

ايجاد يك سيستم سياست جديد

گوهاري در پاسخ گفت: “آيا بهتر نبود نسخه اي از جشنواره موسيقي فجر توسط نيروهاي جوان قرار داده شود؟” وي مي گويد: “تكرار مداوم مردم فقط مربوط به ساختار جشنواره فجر نيست. متأسفانه اين عمل در همه جا ديده مي شود.” همانطور كه اشاره كردم ، آنچه فكر مي كنم مي تواند مفيد باشد به روزرساني و ايجاد يك سيستم جديد سياستگذاري و تعيين اهداف رويدادها ، اركسترها و نحوه تخصيص بودجه در اسناد اصلي است. در غير اين صورت ، حتي اگر حضور افراد جديد و جوان در سمت هاي اجرايي احساس شود ، باز هم از بين نخواهد رفت و كمبودهايي كه در تمام اين مجموعه ها قديمي شده اند ، قابل درمان نيستند.

وي ادامه مي دهد: شخصاً معتقدم حضور جوانان و افراد متخصص در اين زمينه بايد به منظور ساماندهي اين رويدادها و اصلاح سيستم باشد كه البته در وهله اول بايد مورد توجه مديران ارشد قرار گيرد. به عنوان مثال ، جشنواره جوانان را در نظر بگيريد. تا آنجا كه من مي دانم ، افرادي در اين جشنواره هستند كه سال ها به عنوان مدير جشنواره يا داور كار مي كنند. درست است كه حضور افراد جديد مي تواند ايده ها و خلاقيت هاي جديدي را براي ارتقا the جشنواره به سيستم وارد كند ، اما من فكر مي كنم جشنواره جوان نقص كمتري نسبت به ساير جشنواره هاي دولتي دارد و هنوز پوياست. علاوه بر اين ، بسيار مورد توجه نوازندگان جوان است. اين بيشتر به اين دليل است كه جشنواره جوانان داراي يك سيستم خاص ، اهداف خاص و روش خاص براي دستيابي به اين اهداف است.

حتي راهي براي انتقاد از عملكرد برگزاركنندگان جشنواره وجود ندارد

از گوهري مي پرسيم كه آيا انتقاداتي در اجراي اين دو نامه وجود دارد؟ او مي گويد: “هنگامي كه من مي توانم از كارهاي مردم انتقاد كنم وقتي كه دامنه وظايف و اختيارات آنها براي من روشن است و بر اساس آن مي توانم نحوه عملكرد آنها را بررسي كنم.” وقتي روش روشني و شفاف براي برگزاري جشنواره فجر ، سياستگذاري و بودجه بندي (حداقل جامعه موسيقي و رسانه ها از آن آگاه هستند) ، اقدامات افراد در اين سيستم تا چه اندازه قابل انتقاد است؟

از او مي پرسيم: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تا چه اندازه به حضور مكرر برخي از نامه ها در تصميم گيري موسيقي توجه دارد؟ وي مي گويد: تعيين مكان جشنواره و مدت زمان اين موقعيت ها ، بيان وظايف و اختيارات و ساير موارد بايد در ساختار سيستماتيك براي هر رويداد مشخص شود و اين يكي از مهمترين رهنمودها است. اين وزارتخانه وظايف مهم و نيرويي جوان و با انگيزه براي ايجاد فرمهايي دارد كه شفاف تر و متناسب با نيازهاي جامعه موسيقي امروز باشد.

وي ادامه مي دهد: “به نظر من ، اگر جشنواره موسيقي فجر از جشنواره اي دولتي خالص ، كه گاه داراي نگراني ها و سياست هاي مربوط به سياست هاي دولت است ، به يك جشنواره هنري با حمايت دولت و يك جشنواره مبتني بر روند اجرايي و حضور متخصصان در همه زمينه هاي موسيقي قابل مديريت و مديريت است ، ظرفيت هاي زيادي دارد و مي تواند به عنوان يكي از مهمترين رويدادهاي موسيقي در كشور به جايگاه خود برسد. مسئولان مي توانند به همان اندازه از جشنواره بهره مند شوند ، اما اگر هنرمندان بيشتر و بيشتر باشند با فاصله بيشتر از جشنواره ، طبيعي است كه مقامات دولتي از اين و عواقب آن بهره مند نشوند.

اين هنرمند همچنين درباره يازدهمين حضور ريشي به عنوان دبير جشنواره موسيقي فجر توضيح مي دهد: اين متن آيين نامه اجرايي جشنواره موسيقي فجر است كه نحوه انتخاب منشي را به روشني توضيح مي دهد و من فكر مي كنم بعد از خواندن اين متن ، روشن است كه اين شورا بايد سازمان يافته باشد. آنها چه كسي بودند و شما بايد از آنها س askال كنيد كه بر اساس چه دستاوردهايي ، وي دوباره وي را به عنوان وزير معرفي كرد؟

نويد گوهري در پايان سخنان خود بخشي از آيين نامه اجرايي جشنواره موسيقي فجر تيتر نيوز در خصوص انتخاب دبير را ارائه داد كه به شرح زير است:

– شوراي دبيران

/ / – تعريف: شوراي معرفي دبيران براي بررسي و مشورت و انتخاب نامزدهاي مناسب براي پست دبير جشنواره تشكيل مي شود.

/ / – نحوه انتخاب: شورا و جلسات آن به دعوت مدير جشنواره به رياست و تشكيل مدير برگزار مي شود. تركيب شورا از 9 عضو زير تشكيل شده و جلسات شورا با حضور حداقل 5 عضو رسميت مي يابد. در صورت عدم دستيابي به برنامه درسي ، تاريخ هر جلسه در اسرع وقت تعيين شده و با حضور همه اعضا رسميت مي يابد.

3/2 / 1- رئيس جشن (به عنوان رئيس جلسه)

3/2 / 2- نمايندگان سه دانشگاه بزرگ كشور در زمينه موسيقي (انتخاب دانشگاه ها به عهده مدير جشنواره است)

// 2 / – نماينده خانه موسيقي ايران

/ / 4 / – مديريت انجمن موسيقي ايران

/ / / / 5– به پيشنهاد مدير جشنواره و تأييد معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، سه نفر از اعضاي جامعه موسيقي ايران ، ترجيحاً با زمينه هاي مختلف و متفاوت كار كردن

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.